Noteikumi

Spēlē piedalās divas komandas. Ja komandas sastāvā viens spēlētājs, tad notiek spēle viens pret vienu (tête-à-tête), ja divi spēlētāji, tad spēlē pāris pret pāri, bet ja trīs spēlētāji, tad norisinās pasaulē populārākās sacensības — triplet. Pirmajos divos gadījumos katra spēlētāja rīcībā ir trīs bumbas, bet spēlē trīs pret trim katram spēlētājam ir divas bumbas.

raw-rules-1

Izloze nosaka komandu, kura uzsāk spēli. Metieni tiek izdarīti no apļa ar ārējo diametru 50 cm. Zīmējumā kļūdains apzīmējums.

raw-rules-2

Jebkurš no pirmās komandas spēlētājiem stāvot metiena aplī uzsāk sacensības metot kašonetu (neliela koka vai plastmasas lodīte) 6 līdz 10 metru attālumā. Ja kašonets piezemējas citā distancē, vai arī tas apstājas tuvāk par 50 cm no jebkura šķēršļa, tad metiens ir jāatkārto. Metiena laikā spēlētāja kājas nedrīkst izkustēties (arī atrauties no zemes) līdz mirklim, kad lode ir apstājusies.

raw-rules-3

Pēc iepriekš aprakstītā metiena, jebkurš pirmās komandas spēlētājs met spēles bumbu. Jācenšas šo lodi piemest pēc iespējas tuvāk kašonetam. Ir taktiskie risinājumi, kuri iesaka pirmo bumbu raidīt 50 cm attālumā pirms kašoneta, izvietojot to uz līnijas spēlētājs — kašonets. Vēlreiz atgādinām, ka spēlētājs kājas drīkst izkustināt tikai pēc tam, kad bumba ir pilnībā apstājusies.

raw-rules-4

Jebkurā situācijā sekojošo metienu izdara tā komanda, kuras lode atrodas tālāk no kašoneta. Komanda metienu sēriju turpina līdz brīdim, kamēr viņai izdodas, salīdzinājumā ar pretinieka komandu, piemest savu bumbu tuvāk kašonetam. Spēlētāji vienas komandas sastāvā var mainīt metienu secību pēc brīvas izvēles. Pēc tam, kad bumba ir piemesta tuvāk kašonetam, spēlē iesaistās pretējās komandas spēlētāji. Process atkārtojās un turpinās līdz situācijai, kad vienai no komandām izbeidzās bumbas. Tad pretinieka komanda, izmantojot savā rīcībā esošās lodes, cenšas tās pieraidīt tuvāk kašonetam.

raw-rules-5

Kad abas komandas ir izmetušas visas to rīcībā esošās bumbas, tiek uzsākta punktu skaitīšana. Uzvarētāja komanda saņem tik punktus, cik viņai piederošās bumbas, salīdzinot ar pretinieka komandas lodēm, atrodas tuvāk kašonetam. Zīmējumā attēlotajā gadījumā „melnajai” komandai tiek piešķirti 3 punkti. Jāpiezīmē, ka spēles noslēgumā komandai ir tiesības atteikties no metiena. Sarežģītā situācijā labāk paņemt drošu punktu, nekā ar neveiksmīgu metienu to uzdāvināt pretiniekam. Arī tā gadās.

raw-rules-6

Izspēle ir noslēgusies, kad komandas ir izspēlējušas visas savas bumbas (arī tās no kuru izspēles komanda ir atteikusies). Uzvarētāja komanda uzsāk jaunu spēles fāzi ar kašoneta metienu. Iemetiena aplis tiek novietots vietā, kur iepriekšējās izspēles laikā atradās kašonets. Jāņem vērā, nosacījums, ka aplim jāatrodas vismaz 10 metru attālumā no gala līnijas un 50 cm attālumā no laukuma sānu līnijām. Izspēles turpinās līdz mirklim, kad viena no komandām ir sasniegusi 13 punktus. Šī komanda tiek pasludināta par spēles uzvarētāju.

raw-rules-7

Pilnus spēles noteikumus var atrast FIPJP www.fipjp.com un Latvijas petanka sporta federācijas mājas lapās www.fipjp.com ; www.petanque.lv.

Rakstu sastādījis Gundars Lasmanis