Padomi iesācējiem

AR KO SĀKT?

Ir jāatrod partneri (var tapt arī klubs) un jāsāk organizēt neliela mēroga sacensības, turnīrus…, kas lēnām jātransformē ciemata, pilsētas, novada un republikas sacensībās. Teiktais netraucē piedalīties neskaitāmos ārvalstu turnīros. Tepat kaimiņos ar labām sekmēm petanks attīstās Igaunijā, Lietuvā, Baltkrievijā, Krievijā, Ukrainā, Polijā, Zviedrijā, Somijā…Visa procesa pamatā ir spēlētāji, kuri apvienojušies klubā. Klubs ir pirmā līmeņa organizatoriskā šūniņa, kas jāveido gan pēc teritorijas principa, gan arī pēc iesaistīto personu interesēm.

KLUBI

Klubi ir bāze Republikas līmeņa sacensību komplektācijai un arī Latvijas petanka sporta federācijas izveidei. Ārvalstu informācijas avoti (skatīt atsauci) šai sakarā piemin daudziem nepatīkamu faktu – kluba biedru naudas, kas gribot vai negribot ir aktuālas. Vismaz laukumu iekārtošanas, inventāra iegādes , vienotas simbolikas un formu izveides izdevumu segšanai. Šī summa varētu svārstīties robežās no 5-10 latiem/gadā. Pagaidām, mums zināmie Latvijas sporta klubi „Petanka Rīga”, „Boule” (Ropaži), SIA “Līčezers”, biedrība “Latvijas pirts”, Ventspils kērlinga klubs, SK Upesciems un „Grifin” (Rīga) šā jautājuma risināšanā pieiet no dažādām pozīcijām.

SPĒLES MĒRĶIS

Piemest savu lodi pēc iespējas tuvāk „cūkai” (franči šo nelielo koka bumbiņu ir nosaukuši ļoti skaistā vārdā – [coche] kašonets).

SACENSĪBU FORMULA

Spēle var notikt viens pret vienu (Тет-а-тет), kur katram spēlētājam tiek dotas trīs tērauda spēles bumbas; komandām divi pret diviem (Doubletts), kur katram spēlētājam arī tiek dotas trīs tērauda spēles lodes, vai arī trīs pret trijiem (Triplette), kur katram spēlētājam ir dotas tikai divas metāla spēles bumbas.

SPĒLES NORISE

Spēle iesākas un turpinās ar metienu no speciāla uz zemes novietota apļa (diametrs 50 cm). Pirmais 6 līdz 10 metru attālumā (laukuma robežās) tiek izmests „kašonets”. Komanda , kura iesāk spēli ar kašoneta metienu, turpinājumā met arī tērauda spēles bumbu. Pēc tam metiena tiesības pāriet pretiniekam, kurš šīs tiesības izmanto līdz brīdim, kad ir izdevies piemest tērauda spēles bumbu tuvāk kašonetam nekā tas bija izdevies oponentiem. Tā process rit pārmaiņus līdz visas bumbas ir izmestas. Uzvarētāja komanda nākamajā gājienā uzsāk spēli.

PUNKTU SKAITĪŠANA

Spēle ir beigusies un spēlētāji saskaita cik vienas komandas bumbas ir izvietojušās tuvāk kašonetam. Šis skaits norāda ar kādu rezultātu ir izcīnīta uzvara gājienā. Savu bumbu izvietošanu tuvāk kašonetam var panākt vairākos veidos: a) piemetot bumbu tuvāk kašonetam; b) izsitot pretspēlētāja bumbu, kura līdz šim atradās tuvāk kašonetam un c) izsitot kašonetu un pievirzot to tuvāk savas komandas bumbām.

Uzvar komanda, kura pirmā ir sasniegusi 13 punktu robežu.

Rakstu sastādījis Gundars Lasmanis